ieder zijn eigen taaltje

Het is weer tijd voor een nieuwe blog. Het geo cachen heeft zoveel verschillende facetten dat er nog een hoop te bespreken is. Al een tijdje verbaas ik mij over de ‘geo taal’ die in de loop van de tijd ontwikkeld is. Zal het net zo iets zijn als het ontstaan van een dansvloer? 1 iemand begint ermee en een aantal mensen raken geïnspireerd en doen ook mee?  Naar mate ik langer cache hoor ik steeds weer nieuwe woorden. Als ik nadenk over de ‘geo woorden’ die er zijn kom ik tot de conclusie dat ik niet zo van het geo taaltje ben. Iedereen is natuurlijk vrij om het te gebruiken maar ik sla toch wel vaak over. Een paar voorbeeldjes van wat je zoal tegen kan komen:
GZ– daar heb ik wel even over gedaan. Waar staat dat nou toch voor? Het blijkt voor ground zero te staan, of terwijl de plek waar de cache ligt. Ik associeer ground zero toch wel met iets anders dus zelf sla ik dit woord liever over. Een ander woord waar mijn nek haren van overeind gaan staan: dreuzels. Of terwijl: gewone mensen die niet geo cachen. Dreuzels, het klinkt als iets vies, mensen die niet bij ‘onze’ community horen(wat natuurlijk ook zo is, maar het 1 hoeft het andere niet uit te sluiten). Alsof ‘wij geo cachers’ beter zijn dan andere. Natuurlijk zijn er heel veel mensen die niet zulke gedachtes krijgen bij dit woord en het gewoon als een woord zien. Maar ja, ik heb de neiging overal over na te denken, overal wat bij te voelen en overal wat van te vinden…. Nog 1tje die t m voor mij niet is: geo-kletst! Betekenis: je komt een medecacher bij een cache tegen en praat over je gezamenlijke hobby. Waarom dit niet gewoon kletsen of praten of het uitwisselen van informatie heet…
Er zijn gelukkig ook woorden waar ik me wel in kan vinden, die ik handig vind en die ik wel eens gebruik in mijn logjes. CO, dat vind ik toch wel een handige afkorting. CO (cache owner) gebruik ik nog wel eens in logjes, soms kom er er 1 tegen, soms heb je hulp gehad van de CO om bijvoorbeeld een puzzel op te lossen. Ik zie het dan ook vaak als een morele verplichting om dit te benoemen in een log.

En dan zijn er nog woorden die niet perse aan het geo cachen toe bedeeld zijn maar dit toch wel vaak worden gebruikt. Een voor vele denk ik een bekende voor als je in het veld bent:
Ik heb m!!!
Soms gaat dat in het enthousiasme iets te hard, maar het is een vaak gebruikte term tijdens het cachen. Het zorgt ook voor een soort van opluchting om het uit te kunnen spreken, zeker als je heeeel lang al aan het zoeken bent. Vanavond gaan we er naar 1 waar ik dit toch heel erg graag hoop uit te kunnen spreken. Al 2 keer eerder wezen zoeken maar niet gevonden. Wat zal t goed zijn om vanavond de befaamde woorden: ik heb m! uit te kunnen spreken.
Een andere term tijdens het cachen:
Opgeven of niet? Soms zie het je gewoon echt niet. Dan zoek je meer dan een half uur, draai je alles om, voel je overal maar komt ie gewoon niet tevoorschijn. Bij mij valt de zin opgeven of niet altijd samen met nog een keertje omdraaien, nog 1 keer voelen op die ene plek, nog 1 keer snel met mijn ogen de omgeving scannen. Vorige week was het nog zo ver. Er was een nieuwe cache in Maarssen uit. Moeilijkheid: 5 sterren. Das dus best moeilijk. In de middag was de cache online gekomen. Johan was uit zijn werk er naar toe gegaan maar toen was er net een school uit wat het zoeken onmogelijk maakte. S avonds waren er nog steeds 2 podiumplaatsen beschikbaar. Dus na het eten samen gaan zoeken. 2 zien vaak meer dan 1. Aangekomen in Maarssen zijn er nog  teams aan het zoeken. En zij waren al even bezig. Vol goede moet aan de zoektocht begonnen, maar ja, echt niks kunnen vinden. Dan komt op een gegeven moment dat je toch toe moet geven aan dat nare gevoel van binnen en moet opgeven. Soms zie je het gewoon echt niet. Na meerder keren tegen elkaar gezegd te hebben, geven we op? Besluiten we na een uurtje toch echt de handdoek in de ring te gooien. Helaas. Maar gelukkig is 3 keer scheepsrecht en met een hint weet Johan de volgende dag eindelijk deze cache te vinden!

Al met al is het nog steeds een hobby en hebben we al 80 dagen op rij caches gevonden en het is nog steeds leuk! Ik merk wel dat ik meer van het samen cachen ben.

Natuurlijk ook nu weer een tip:

Als je in de buurt van Goudriaan bent, loop dan ook deze cache binnen. Super mooi gedaan!! Wel van te voren even goed de beschrijving lezen, anders heb je kans dat je niet goed logt.. Wij spreken uit ervaring.
Bij de bij

Plaats een reactie